telefon ikona +48 607 044 095  mail icona Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

WWR

WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU – BEZPŁATNY PROGRAM TERAPEUTYCZNY

dzieci malują obrazkiWczesne wspomaganie  rozwoju to wielospecjalistyczne, kompleksowe i intensywne działanie mające na celu pobudzenie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia pierwszych sygnałów nieprawidłowego funkcjonowania do podjęcia nauki w szkole (0-6 r.ż.).

Rodzicu dzięki obserwacji swojego dziecka to Ty zauważysz pierwsze niepokojące objawy.

Nie lekceważ ich!!!!

 

W okresie niemowlęctwa może Cię zaniepokoić:

  • nieprawidłowe lub opóźnione umiejętności ruchowe;
  • niepokój i płaczliwości dziecka albo stan nadmiernego wyciszenia, senności;
  • zaburzenia rytmów biologicznych;
  • trudność w ssaniu i połykaniu, ulewanie pokarmu lub częste wymioty;
  • drżenie mięśniowe, nieprawidłowe napięcie mięśniowe (wiotkość lub wzmożone napięcie mięśni, np. zaciśnięta piąstka ze schowanym kciukiem);
  • asymetria w ułożeniu ciała;
  • brak lub nieprawidłowe reakcje na dźwięki, bodźce wzrokowe oraz kontakty społeczne


W okresie wczesnodziecięcym może Cię zaniepokoić:

  • nie bawienie się zabawkami w sposób w jaki robią to inne dzieci;
  • długotrwałe i stereotypowe kiwanie się lub bawienie jedną zabawką;
  • brak reakcji na wołanie;
  • nie wyciąganie rąk do osób dorosłych;
  • nie pokazywanie tego czego chce Twoje dziecko;
  • nie bawienie się w proste zabawy;
  • kilkunastosekundowe „zawieszenia";
  • brak chwytania przedmiotów chwytem pęsetowym;
  • nadmierne pobudzenie lub spokoju,
  • nie zgłaszanie swoich potrzeb,
  • zaburzenia w komunikacji słownej (braku pojawiania się nowych słów, budowania prostych zdań).


W okresie przedszkolnym  może Cie zaniepokoić:

  • pojawienie się schematycznych zachowań;
  • opóźniona lub nieprawidłowa mowa;
  • stereotypia ruchowa, np.: chodzenie na palcach;
  • słaba organizacja i nieumiejętność zabawy;
  • powtarzanie słów i całych zwrotów wyrażeń nieadekwatnie do sytuacaji.

 

Obowiązkowo wczesnym wspomaganiem powinny być objęte dzieci ze stwierdzonymi:

  • Urazami okołoporodowymi (uszkodzeniami ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego);
  • Stanami po przebytym niedotlenieniu okołoporodowym
  • z zaburzeniami oddychania, zamartwicą urodzeniową;
  • Zaburzeniami krwotocznymi hematologicznymi płodu i noworodka;
  • Drgawkami noworodka;
  • Zaburzeniami napięcia mięśniowego;
  • Wrodzonymi wadami rozwojowymi, zniekształceniami układu mięśniowo-szkieletowego;
  • Chorobami genetycznymi;
  • Chorobami układu nerwowego

 


Wczesne rozpoznanie zaburzeń lub niepełnosprawności powoduje szybkie wprowadzenie rehabilitacji ,terapii logopedycznej, pedagogicznej i psychologicznej, które dają szansę na całkowitą normalizację rozwoju lub ograniczenie deficytów rozwojowych.

 

W naszym Serwisie używamy plików cookies. Korzystając dalej z Serwisu, wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z Polityką prywatności. Wyrażenie zgody jest dobrowolne, w każdej chwili można ją cofnąć poprzez zmianę ustawień dotyczących plików „cookies” w używanej przeglądarce internetowej. Kliknij „Akceptuję”, aby ta informacja nie wyświetlała się więcej.